وکیل آنلاین تقسیم ترکه مشاوره رایگان ۲۴ساعته

بعد از فوت شخص ، اموال واعیان ومنافع ، حقوق ودیون ومطالبات ودارایی هایی که از شخص متوفی به جای مونده ، ترکه یا ماترک نامیده می شود واز شخصیت او جدا شده  به بازماندگان او به ترتیب طبقات معین شده درقانون  به عنوان ارث منتقل می شود که قبل ازتقسیم ترکه باید تصفیه شود وهرآنچه از ماترک باقی می ماند بین وراث تقسیم می شود.

ماده 869 قانون مدنی به شرح زیر دیون ترکه رامعین نموده است :

  • قیمت کفن میت 
  • حقوق متعلق به اعیان ترکه (عین متعلق به رهن ) 
  • دیون و واجبات مالی متوفی 
  • وصایای میت تا ثلث ترکه (بدون اجازه ورثه )

نکته : وصیت زیاده برثلث ترکه با مجوز تمام ورثه قانونی خواهد بود .

براساس قانون حق تقدم ورجحان بستانکاران متوفی معین شده است : 

طبقه اول

الف- حقوق سال آخر خدمه خانه قبل از فوت متوفی 

ب- حقوق شش ماه خدمتگذاران ونیروهای بنگاه شخص متوفی قبل از فوت متوفی  

ج- دستمزد روزانه یا هفتگی کارگران  متوفی تا سه ماه قبل از فوت او.

طبقه دوم

طلب صغیرومحجورازمتوفی که ولی وقیم آنها بوده وبابت اداره اموال ، به آنها ویا ظرف یک سال بعد ازفوت متوفی ، مدیون شده است .

طبقه سوم

طلب پزشک و دارو فروش ظرف یک سال قبل از فوت متوفی

طبقه چهارم

الف- نفقه ی گذشته زن 

ب- پرداخت مهریه زن 

نکته : مهریه زن ازدیون ممتاز مرد می باشد وپرداخت آن برهمه طلب طلبکاران ارجحیت دارد. 

طبقه پنجم

سایر بستانکاران

قبل ازتصفیه ترکه باید کلیه حقوق و دارایی ها واموال متوفی که دارای دو قطب مثبت (اموال ومطالبات ) وقطب منفی ( دیون وبدهی ) متوفی می باشد محاسبه ولیست شود که درصورت عدم دسترسی به کلیه اموال ودارایی های متوفی می توان ازمراجع صالح (دادگاه عمومی حقوقی آخرین محل اقامتگاه متوفی ) درخواست استعلام ازمراجع ذی ربط (ثبت اسناد واملاک وپلیس راهور و بانک مرکزی وثبت شرکت ها و … ) نمایند.

بعد ازآن وارث ترکه را به صورت مطلق ( با همه بدهی ودیون و..) قبول می کند یا بعد ازتحریر ترکه هرآنچه باقی ماند قبول می کنند یا ترکه را فبول نمی کنند ( تکلیفی درخصوص بدهی یا دیون متوفی ندارد)

برای تقسیم ترکه ، گام اول اخذ گواهی انحصار وراثت می باشد که یکی ازوراث یا وکیل آن می تواند با تقدیم دادخواست واخذ استشهادیه محضری از 2 نفر مرد یا 2 زن ویک مرد ازنزدیکان متوفی که درسامانه ثنا ثبت نام کرده باشند (ازخانواده درجه یک متوفی نباشند) وارائه شناسنامه وکارت ملی وعقدنامه وگواهی فوت متوفی وشناسنامه و کارت ملی کلیه وراث  طبق طبقات ارث معین شده درقانون مدنی، اقدام نماید و بعد ازرسیدگی درشعب شورای حل اختلاف وبنا براظهارات وراث اگر دارایی متوفی کمتراز 50 میلیون باشد ظرف 3 تا 7 روز گواهی انحصار وراثت محدود و بیش از 50 میلیون اعلام شود با نشرآگهی ظرف 30 روز گواهی حصروراثت نا محدود صادرمی شود که برمبنای آن  کلیه وراث متوفی اعلام ونوع تقسیم ترکه بین آنها معین می شود.

نکته : درصورت فقدان وعدم دسترسی به هریک ازمدارک مورد نیاز صدور گواهی حصروراثت می توان دردادخواست تقدیمی تقاضای استعلام نواقص مدارک را ازسازمان ثبت احوال درخواست نمود.

 

براساس قانون مدنی اشخاصی که به ترتیب به موجب نسب ارث می‌برند:

۱) پدر و مادر و اولاد متوفی و اولاد اولاد آنها (نوه و نتیجه متوفی )

۲) اجداد ( پدربزرگ ومادربزرگ ) و برادر و خواهرمتوفی و اولاد آن‌ها وپدرمادراجداد

۳) اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها وعمو وعمه وخاله ودایی پدرومادروهریک ازاجداد

وراث براساس سهمی که فرض نامبده می شود ودر فقه (قرآن ) وبرمبنای آن درقانون تعیین شده است ارث می برند :

براساس ماده 895 قانون مدنی  فرض های معینه شامل میزان تعیین شده به شرح زیر از ترکه متوفی می باشد.

  •  نصف :  
  • سهم شوهر متوفی که اولاد نداشته باشند
  • سهم تک دختر متوفی 
  • تک خواهر ابوینی ( که مادروپدرشان مشترک است ) وابی ( فقط دارای پدر مشترک می باشند)
  • ربع ( یک چهارم )
  • سهم شوهر متوفی دارای اولاد باشند 
  • سهم زن متوفی که دارای اولاد نباشند
  • ثمن ( یک هشتم)
  1. سهم زن متوفی که دارای فرزند باشند 

نکته : اگر مرد دارای زنان متعدد باشد این فرض به طور مساوی بین آنها تقسیم می شود. 

  •  دو ثلث (دو سوم)

 سهم دختران متوفی وخواهران ابوینی وابی متوفی اگر تنها وراث باشند ووراث ذکور نباشد.

  •  ثلث  ( یک سوم)
  1. سهم مادرمتوفی درصورتی متوفی اولاد وبرادر نداشته باشد.
  2. سهم کلاله امی ( خواهر یا برادرمتوفی تنها به واسطه مادرارتباط دارند) بیش ازیک نفر باشند.
  •  سدس (یک ششم )

سهم  پدر یا مادر یا کلاله امی اگر تنها وارث باشند

نکته : با حضورخواهر وبرادران ابوینی خواهریا برادرابی ارث نمی برند وسهم معین شده کلاله های امی بدون درنظر گرفتن دخترپسری به طور مساوی بین آنها تقسیم می شود. 

براساس فقه وقانون حبوه شامل  انگشترمتوفی که معمولا دستش بوده وازآن استفاده می کرده ، قرآن، لباس های  شخصی و شمشیرمتوفی مشروط بر این ماترک منحصر به این اموال نباشد به پسربزرگ متوفی می رسد بدون این که از حصه‌ او کسرشود.

براساس ماده 893 قانون مدنی جهت تقسیم ترکه،وارثان از ترکه گاهی تنها به میزان فرض (سهم تعیین شده ) ارث می برند (مادر، زن متوفی وشوهر متوفی) وگاه به فرض و گاهی به قرابت (قرابت :سهم آنان  ازترکه معین نشده است ) ارث می برند ( پدر، دخترودرخترها وخواهرهای ابی یا ابوینی وکلاله امی ) وسایر وراث تنها به قرابت ارث می برند.

میراث خنثی : براساس ماده 939 قانون مدنی سهم الارث اشخاص دوجنسیتی که خنثی یا ترنس خوانده می شوند وازوراثی باشند که سهم آنها پسر دو برابر زن است  ، ‌سهم آنها هرگاه علائم مرد بودن آنها غالب باشد سهم‌الارث یک پسر از طبقه خود و اگر علائم زن بودن آنها غالب  باشد سهم‌الارث یک دختر از طبقه خود ، می باشد وهرگاه جنسیت غالب آنها قابل تشخیص نباشد سهم آنها نصف مجموع سهم‌الارث یک پسر و یک دختر از طبقه خود می باشد.

میراث همسر:

 همسر دانمی متوفی با فرض مشخص به سبب و مشترک با تمام طبقات نسبی ،ارث می برد وهیچ وارثی نمی تواند مانع ارث بردن اوگردد وبراساس ماده 943 درطلاق رجعی ودرمدت عده زن هرگاه مرد فوت نماید به زن ارث تعلق می گیرد.

درازدواج موقت زن ومرد از یکدیگر ارث نمی برند به سبب آمره بودن قواعد حقوقی آن تراضی برخلاف آن ممکن نمی باشد وصرفا مرد وزن می توانند تا یک سوم اموال خود را به نفع هم وصیت نمایند یا انتقال دهند وبراساس ماده 946 قانون مدنی مرد از تمام اموال زن ارث می برد و به عنوان تنها وارث زن  تمام اموال زن به او ارث می رسد اما زن تنها از اموال منقول متوفی وابنیه واشجارارث می برد واگر تنها وارث مرد باشد بیش از 4/1 ارث نمی برد وطبق ماده 866 قانون مدنی بقیه ترکه‌ی شوهر در حکم مال اشخاص بلاوارث می باشد.

تعیین واداره سهم الارث جنین متعلق به میت که ولی یا وصی ندارد برعهده امین انتخابی توسط دادگاه یا وکیل او می باشد و در برخی موارد دادگاه جهت نظارت برکارهای امین ، یک یا چند نفر را به عنوان ناظربا تعیین حدود واختیارات،برای او انتخاب می کند.

تقسیم ترکه با توافق کلیه ورثه با مراجعه به دفتر اسناد رسمی بین وراث انجام می شود هرگاه یکی از ورثه غایب یا محجور باشد، تقسیم ترکه دردادگاه با جلب نظرکارشناس رسمی  در خصوص رعایت مصلحت غایب یا محجورتصمیم گیری شده وتقسیم ترکه انجام می شود و در صورت عدم توافق واختلاف وراث درنحوه تقسیم ترکه هریک از وراث یا وکیل آن‌ها می توانند درخواست تقسیم ترکه با درج مشخصات هویتی درخواست کننده و متوفی وکلیه وراث ودرج حصه (سهام ) هریک ازورثه ازماترک ،وازطریق دفاتر خدمات قضایی دردادگاه صالح مطرح نمایند وبه ترتیب ، به وسیله افراز(اگر اموال قابل تقسیم عادلانه باشد)، از راه تعدیل (اگراموال قابل تقسیم نباشد توسط کارشناس اموال را با توجه به بهای آن بین وراث تقسیم می کند ) یا رد ( وراث باید به ازای مال بیشتری که به ارث می‌برند، بهای اضافه مال را به سایر وراث بپردازند) ، صدور دستور فروش اموال متوفی با جلب نظرکارشناس رسمی جهت ارزیابی اموال بین وراث تقسیم می شود.

اشخاص می توانند با مراجعه به وب سایت وکیل آنلاین با ارتباط با وکلای متخصص وباتجربه از هرنقطه دنیا (حتی ایرانیان مقیم خارج ازکشور) ودرهرساعت ازشبانه روزبه صورت آنلاین  ضمن بهره مندی از مشاوره رایگان ودادن آگاهی از روند و شیوه و نحوه تقسیم ترکه وحصه هریک ار وراث وحق وحقوق اشخاص و پیش نهاد و ارائه راهکارجهت انجام اقدامات صحیح وبه موقع وبا مشاوره ومذاکره آنلاین درخصوص نوع  و شیوه تقسیم ترکه ودست یابی به یک توافق عادلانه وقانونی بین کلیه وراث وتقسیم ترکه عادلانه کاملا قانونی و با رضایت کلیه وراث ،تقاضای تنظیم دادخواست صدورگواهی حصروراثت و درخواست تقسیم ترکه ازطرف کلیه وراث ، نمایند و پس ازمطالعه قرارداد وکالت با امضای الکترونیکی که درسایت ثنا ثبت شده به وکیل خود جهت اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت وانجام اقدامات لازم جهت تقسیم ترکه، وکالت دهند. 

نکته : ایرانیان مقیم خارج ازکشور می توانند با مراجعه به سفارت ایران درآن کشور یا ازطریق سایت 

http://international.adliran.ir/ اقدام به ثبت نام درسامانه ثنا وثبت امضای الکترونیکی نمایند.

نکته : اگر متوفی دارای اموال قولنامه ای باشد ، برای تقسیم ترکه باید ابتدا با تقدیم دادخواست توسط کلیه وراث به طرفیت فروشنده بعد از رسیدگی دردادگاه ملک به نام کلیه وراث سند زده می شود و بین وراث تقسیم می شود. 

وکیل آنلاین

تماس با ما

گروه تخصصی وکیل انلاین شرایطی را فراهم کرده تا کاربران فضای مجازی تنها با دسترسی به اینترنت به راحتی قادر به دریافت مشاوره مورد نیاز از وکلای خود خواهند بود.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *