وکیل آنلاین تنظیم دادخواست مشاوره رایگان ۲۴ساعته

براساس  قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه ها زمانی ملزم به رسیدگی دعوایی می شوند که شخص یا اشخاص یا اشخاص ذی‌نفع یا وکیل یا قائم‌ مقام یا نماینده قانونی آنها ، که طبق قانون و رعایت تشریفات مقررشده ازدادگاه درخواست رسیدگی نمایند که از مهم ترین آنها بیان خواسته با تنظیم وتقدیم دادخواست می باشد که طبق مواد قانونی آیین دادرسی مدنی با تقدیم دادخواست دادگاه شروع به رسیدگی می نماید وشرایط یک دادخواست صحیح را به شرح زیر بیان نموده است :

  • به‌زبان فارسی
  • دربرگه های با فرمت خاص تهیه شده توسط قوه قضایی
  • درج مشخصات هویتی ،شغل، میزان تحصیلات ونشانی وشماره تماس خواهان ( دادخواست دهنده ) وخوانده ( طرف دعوی )

‌نکته :درج مشخصات هویتی ونشانی وشماره تماس وکیل درصورتی که دعوی توسط اواقامه شده است . 

درصورت تقدیم دادخواست توسط اشخاص حقوقی ، خواهان ( نام شخص حقوقی ونماینده قانونی او درج می شود ) نشانی او نیز اقامتگاه شخص حقوقی می باشد و حتما باید عنوان سمت اصحاب دعوا از قبیل قیم یا متولی یا وصی یا مدیریت شرکت درج شود.

درصورت عدم ثبت نام خوانده درسامانه ثنا ودسترسی به  آدرس او،ابلاغیه از طریق  نشرآگهی به خوانده ابلاغ می شود ودرصورت عدم مراجعه خوانده، جلسه رسیدگی درغیاب او وحکم به صورت غیابی صادرمی شود. 

  • تعیین خواسته 

از مهم ترین بخش دادخواست می باشد که باید خیلی دقیق تعیین شود زیرا قاضی موظف است تنها برمبنای خواسته تعیین شده به دعوا رسیدگی نماید.

  • تعیین بهای خواسته درصورتی که تعیین بهای آن ممکن باشد و خواسته غیرمالی نباشد که ملاک تعیین هزینه دادرسی و امکان طرح تجدیدنظرخواهی می باشد درنتیجه بسیار حائز اهمیت می باشد وباید خیلی دقیق تعیین شود وطبق قانون برمبنای زیر تعیین می شود: 
  • هرگاه خواسته مطالبه وجه باشد ، میزان مبلغ درخواستی بهای خواسته می باشد وهرگاه مطالبه وجه ارز خارجی باشد به نرخ روز تاریخ تقدیم دادخواست ارزیابی و محاسبه شده وبهای خواسته قرار می گیرد. 
  • هرگاه  خواهان دعوی متعدد باشند که هریک طالب قسمتی از کل می باشند، بهای خواسته کل مطالبه شده می باشد. 

 

هرگاه دعوی استیفا یا پرداخت منافع و حقوق درمواعد معین باشد،حاصل جمع تمام اقساط و‌منافع بهای خواسته می باشد وهرگاه حق ذینفع محدود به زمان معین نبوده و یا مادام‌العمر باشد، حاصل جمع استیفا منافع ده سال ، بهای خواسته می باشد.

  • در دعاوی غیرمالی و راجع به اموال، خواهان دردادخواست مبلغی را به عنوان بهای خواسته معین می نماید وخوانده می تواند تا اولین جلسه دادرسی به‌آن ایراد و یا‌اعتراض نماید وهرگاه اختلاف مؤثر در مراحل بعدی رسیدگی باشد، دادگاه باجلب نظر کارشناس بهای خواسته را تعیین می نماید.
  • درج ادله ومدارک واسناد ومستندات استنادی جهت اثبات ادعای خواهان (ارجاع امر به کارشناسی ،  اطلاع مطلعین،شهادت شهود با ذکر مشخصات هویتی ونشانی وشماره تماس آنها در قسمت شرح خواسته ) 
  • شرح خواسته (مختصر به زبان ساده وصریح) وبیان خواسته خواهان از مقام قضایی

نکته : درشرح دادخواست الزامی به استناد به مواد قانونی نیست.

  • امضای دادخواست‌دهنده ( خواهان ) یا اثرانگشت خواهان (عدم امضا)

الزام و رعایت تنظیم دادخواست

الزام و رعایت تشریفات مقرر شده در تنظیم دادخواست به درجه ای از اهمیت برخوردار است که طبق قانون ضمانت اجراهایی برای عدم رعایت آن به شرح زیر در نظر گرفته شده است .

  1. مواردی که با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن درنظر گرفته نشده است اما چنان حائزاهمیت می باشد که درصورت عدم رعایت آن اصلا دادخواست محسوب نمی شود:
  • تنظیم بر برگ چاپی مخصوص
  • تنظیم به زبان فارسی
  • امضای دادخواست
  1. مواردی که ضمانت اجرای عدم رعایت آن رد فوری دادخواست می باشد: 
  • عدم درج کامل و صحیح مشخصات هویتی ونشانی خواهان
  1. مواردی که ضمانت اجرای عدم رعایت آن توقیف دادخواست می باشد: 
  • عدم درج مشخصات هویتی ونشانی خوانده دعوی 
  • تعیین خواسته و بهای آن
  • عدم الصاق تمبربه دادخواست وپیوست های آن وعدم پرداخت هزینه دادرسی 

درصورت توقیف دادخواست مدیر دفتر دادگاه ظرف 10 روز از تاریخ‌ ابلاغ رفع نقص به خواهان ، به او جهت اقدام مهلت داده می شود ودرصورت امتناع یا عدم رفع نقص درمهلت مقرر ، قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر صادر می شود وپس از 10روزازتاریخ ابلاغ قابل اعراض دردادگاه می باشد و رأی دادگاه قطعی می باشد.

با توجه اهمیت وتاثیرزیاد وتعیین کتتده تنظیم دادخواست ورعایت موارد وتشریفات شکلی و ماهیتی درتنظیم آن درنتیجه دعوی توصیه می شود اقامه دعوی توسط یک وکیل متخصص ومتبحروبا تجربه اقدام شود که با تسلط به قوانین ومقررات وآیین دادرسی مدنی و رویه های قضایی ونظریه های مشورتی به روز ومتنوع وبا داشتن تجربه بالا وحضوردرمراجع قضایی وآشنایی با ساختار ونحوه و روند ثبت دادخواست در دفاترخدمات قضایی ونحوه ارائه وپیوست مدارک اسناد و مستندات استنادی وشیوه رسیدگی وصدور رای وهمچنین بر مبنای دانش وعلم وتبحر خود در تحلیل بررسی موشکافانه موضوع وجزئیات پرونده وقدرت ادای کلمات وبیان موضوع و تنظیم دادخواست حرفه ای وجامع وبدون نقص و به کارگیری تمام راه و توان قانونی در احقاق حق موکل نقش مهم وتعیین کننده ای در اخذ نتیجه مطلوب ایفا می نماید . 

اشخاص با مواجه شدن با موضوع حقوقی می توانند ازهرکجای دنیا (حتی ایرانیان خارج از کشور درخصوص مسائل حقوقی پیش آمده برای آنها درایران ) ازطریق وب سایت وکیل آنلاین با وکلای متخصص و مجرب  ومتبحر وبا تجربه موسسه ،درهرساعت از شبانه روزبه صورت آنلاین بدون نیازبه حضوردر موسسه ، درارتباط بوده وموضوع را مطرح وبا ارسال  مدارک واسناد برای وکیل ، ضمن بهره مندی ازمشاوره رایگان وارائه بهترین راهکاراصولی ومناسب ، اقدامات صحیح و به موقع جهت جلوگیری از تحمیل هزینه وخسارت های سنگین را انجام داده وهمچنین می توانند با همراهی وتوسط وکیل و به صورت آنلاین دادخواست جامع وحرفه ای وبدون نقص وبه زبان حقوقی تنظیم ودردفاتر خدمات قضایی ثبت ودرکوتاه ترین زمان دردادگاه اقامه دعوا نمایند  وبا عنایت به اینکه دعوی اقامه شده صرفا براساس خواسته مطرح شده دردادخواست توسط قاضی رسیدگی شده وبنای رای صادره می باشد ، تنظیم دادخواست توسط وکیل مجرب احتمال موفقیت دردست یابی به نتیجه مطلوب ورای به نفع موکل را بالا می برد .

نقص درتنظیم دادخواست

وجود نقص درتنظیم دادخواست وبدون همراهی وکیل مجرب،موجب اطاله به جریان افتادن دادخواست واقامه دعوی به دلیل اخطارهای رفع نقص و همچنین موجب صدورقراررد دعوی توسط قاضی می شود.

اشخاص می توانند با مراجعه به وب سایت وکیل آنلاین وبا وکلای متبحرو متخصص ومتبحر به صورت آنلاین درهرساعت ازشبانه روز درارتباط بوده ودرصورت توافق درخصوص مفاد قرارداد وکالت بدون حضور درموسسه با امضای الکترونیکی به وکیل خود وکالت داده وبا تقدیم یک دادخواست جامع جهت احقاق حق خود توسط وکیل اقامه دعوا نماید و روند پرونده را پیگیری نماید.

وکیل آنلاین

تماس با ما

گروه تخصصی وکیل انلاین شرایطی را فراهم کرده تا کاربران فضای مجازی تنها با دسترسی به اینترنت به راحتی قادر به دریافت مشاوره مورد نیاز از وکلای خود خواهند بود.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *