وکیل آنلاین تنظیم شکواییه مشاوره رایگان ۲۴ساعته

براساس قانون آیین دادرسی کیفری وقوع جرم که جنبه الهی دارد دارای دو حیثیت عمومی (  تجاوز به حدود و مقررات الهی یا تعدی به حقوق جامعه واخلال در نظم عمومی ) وخصوصی ( تجاوز وتعدی حقوق شخص یا اشخاص و اضرار به آن‌ها) می باشد ومطالبه کیفر جرم واقع شده وضرر و زیان ناشی ازجرم واقع شده حق بزه دیده می باشد وبا درخواست تعقیب مرتکب به عنوان شاکی و هرگاه جبران ضرر وزیان وارده را مطالبه نماید مدعی خصوصی نامیده می شود که می تواند شخصا یا توسط وکیل با تنظیم شکواییه وقید اطلاعات و موارد مقرر شده در شکواییه به شرح زیر، ادعا واظهارات خود را دربرگه ای با فرمت مخصوصی مکتوب کرده وحسب مورد از دادستان که مدعی العموم می باشد  و قاضی دادگاه تقاضای رسیدگی وتعقیب کیفری شخص مرتکب را مطالبه وازطریق یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت و ادله و مدارک و اسناد ومستندات استنادی خود را پیوست شکواییه ارائه و شکایت خود را حسب مورد در دادسرا ودادگاه مطرح نماید .

  1. مشخصات هویتی و شغل ومیزان تحصیلات (سطح سواد) وکد ملی وشناسنامه ونشانی و شماره تماس شاکی به طور کامل و متشکی عنه ( شخص که شکایت علیه او صورت گرفته ) درصورت امکان واگر متشکی عنه برای شاکی ناآشنا یا مشخصات اورا نداشته باشد ، متشکی عنه شخص ناشناس قید می شود ومراجع قضایی با رسیدگی و بررسی وتحقیقات مورد نیاز وضروری شخص را شناسایی می نمایند که مانع ازرسیدگی به شکایت نمی باشد اما نقص در مشخصات هویتی واطلاعات خواسته شده شاکی ، موجب رد شکایت وعدم رسیدگی به موضوع می باشد.

نکته : شکواییه باید توسط خود شخص بزه دیده که به سن قانونی رسیده باشد  یا وکیل او ، تنظیم شودوتوسط خود شخص بزه دید امضا واثرانگشت اوثبت شود اما اگربزه دیده صغیریا محجورباشد باید توسط ولی یا قیم اوتنظیم و ثبت شود.

موضوع شکایت وعنوان مجرمانه رفتار مرتکب 

 نکته : عنوان مجرمانه دقیق وقانونی رفتار ارتکابی را مقام قضایی پس از بررسی ورسیدگی به موضوع ومحتویات پرونده  تعیین می نماید وملزم به رسیدگی به اتهام تعیینی ومطرح شده توسط شاکی نمی باشد و همچنین تعیین دقیق عنوان مجرمانه طبق قانون مجازات وقید آن در شکواییه برای شاکی الزامی نمی باشد.

  1. ادله ومدارک اسناد ومستندات استنادی جهت وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

براساس قانون اصل بربرائت و بی‌گناهی وعدم مجرم بودن شخص متهم می باشد وشاکی ملزم به اثبات ادعای خود ورفتار مجرمانه و مجرمیت شخص مرتکب می باشد که یکی از موثرترین ادله اثبات دعوا شهادت شهود می باشد.

 

تاریخ و محل وقوع جرم

بیان دقیق تاریخ ومحل وقوع جرم جهت تعیین صلاحیت محلی مرجع رسیدگی وبحث مشمول مرورزمان ومواعد قانونی اقامه دعوا دربرخی جرایم و درتحقیقات مقدماتی ازحیث تحقیقات محلی وبررسی محل وقوع جرم وکشف وجمع آوری ادله ومدارک حائزاهمیت می باشد.

  1. شرح ما وقع و رفتارمرتکب ونحوه ایجاد ضرروزیان وارده به مدعی و موارد مورد مطالبه شاکی

نکته حائزاهمیت این است که شاکی باید دقت نماید که اصل موضوع را به طور کاملا خلاصه وکوتاه اما صریح وجامع بدون ارائه توضیحات موضوعات بی ربط واضافی ومبهم ومنحرف کننده موضوع اصلی شرح دهد و باید توجه نماید که ازالفاظ وکلماتی که نوعی توهین وافترا محسوب شود و جرمی را به متشکی عنه نسبت دهد درشکواییه تنظیمی استفاده نکند زیرا به شخص حق دفاع و درخواست اعاده حیثیت می دهد وبهترمی باشد که به مواد قانونی درمتن شکواییه استناد نشود وتقاضای مجازات خاص برای مرتکب ننمایند وخیلی به زبان ساده و صریح موضوع را بیان نمود. 

نکته : براساس قانون شاکی می تواند شکایت خودرا به صورت شفاهی ومکتوب نزد دادستان دردادسرای مطرح نماید وعدم رعایت تشریفات لازم جهت تنظیم شکواییه  برخلاف تنظیم دادخواست دردادگاه های عمومی ،موجب رد شکایت نخواهد شد ودادستان مکلف به پذیرش شکایت کتبی و شفاهی شاکی درهمه وقت می باشد وباید با تنظیم صورتجلسه شکایت شفاهی شاکی را ثبت وبه امضاء یااثرانگشت شاکی برساند. 

طبق نظریه مشورتی درجرایم قابل گذشت براساس تشخیص مرجع قضایی هرگاه محتوای گزارش وقوع جرم ارسال‌شده، حاکی ازنوعی اعلام شکایت باشد با توجه به اینکه مقررات شکلی شکایت درتنظیم شکواییه رعایت نشده باشد،مرجع قضایی مکلف به رسیدگی می باشد وازشاکی تکمیل شکایت درخواست می شود.

براساس قانون تعقیب متهم و اقامه دعوا از جهت حیثیت عمومی بر عهده دادستان می باشد که ممکن است ازطریق موارد زیر از وقوع جرم مطلع شود :

  • شکایت شاکی یا مدعی خصوصی
  • اعلام و اخبار ضابطان دادگستری، مقامات رسمی یا اشخاص موثق و مطمئن
  • وقوع جرم مشهود، در برابر دادستان یا بازپرس
  •  اظهار واقرار متهم
  • اطلاع دادستان از وقوع جرم به طرق قانونی دیگر

وبدون تنظیم شکواییه وبا صدور کیفرخواست وصدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه ویا ادعای شفاهی دادستان در دادگاه ، تعقیب وکیفروتعیین مجازات متهم را ازدادگاه صالح می خواهد.

نکته : وظایف دادستان درحوزه قضائی بخش، بر عهده رئیس حوزه قضایی بخش می باشد ودرصورت غیاب او بر عهده دادرس علی‌البدل دادگاه می باشد.                                                                                 

باتوجه به اینکه شکواییه تنظیمی ونحوه شرح موضوع نقش مهم وتاثیرگذاری درتعقیب واثبات رفتارمجرمانه مرتکب واقناع نظرمرجع رسیدگی کننده دارد وامری بسیار فنی و تخصصی می باشد توصیه می شود قبل ازهراقدامی با مشاوره وهمراهی یک وکیل متخصص ومجرب وبا تجربه اقدام شود که می توانید ازمشاوره آنلاین 24 ساعته رایگان وکلای متخصص ومجرب موسسه حقوقی وکیل آنلاین به صورت حضوری یا آنلاین بهره مند شوید که همراهی وکلای متخصص با تسلط واشراف به قوانین ومقررات قانون مجازات اسلامی وآیین دادرسی کیفری وآخرین اصلاحات آن وآرای وحدت رویه های متنوع وبه روز صادره وبا تجربه بالا درحضورمراجع قضایی وساختارآنها ونحوه وروند رسیدگی به پرونده وبا بررسی دقیق وموشکافانه وقدرت تحلیل موضوع وادله ومدارک استنادی وجزئیات پرونده و براساس علم و مهارت وتبحروقدرت بیان ونحوه ادای کلمات وتنظیم یک شکواییه حرفه ای و به زبان قانونی و جامع نقش مهم وتعیین کننده ای دراحقاق حق موکل ورسیدگی جدی به موضوع وحسب مورد شناسایی وکیفرمرتکب ودست یابی به نتیجه مطلوب دارد.

اشخاص می توانند ازطریق وب سایت موسسه وکیل آنلاین بدون نیازبه حضوردرموسسه  ازهرنقطه جهان با وکلای متخصص ومجرب موسسه در24 ساعت شبانه روز به صورت آنلاین درارتباط بوده وبا شرح موضوع وارسال ادله ومدارک استنادی ضمن بهره مندی ازمشاوره رایگان وبهره گیری ازارائه راهکاراصولی ومناسب وبرمبنای تخصص وتبحر وکلا درخصوص موضوع یک شکواییه حرفه ای وجامع ومحکم تنظیم می نمایند وهمچنین شخص می تواند بدون نیاز به حضوردرموسسه بعد از مطالعه مفاد قرار داد ودرصوورت توافق به صورت الکترونیکی قرارداد را امضا و به وکیل خود جهت انجام اقدامات لازم وکالت دهد وبا وکیل به صورت 24 ساعته به صورت آنلاین درارتباط بوده و روند رسیدگی به پرونده را پیگیری نماید. 

گاها اشخاص درشرایطی قرار می گیرند که به صورت فوری به مشاوره وهمراهی یک وکیل متخصص ومجرب نیاز پیدا می کنند وباید سریعا جهت طرح شکایت اقدام کنند که می توانند ازطریق وب سایت وکیل آنلاین با ارتباط با وکلای متخصص وحرفه ای وبا تجربه به صورت آنلاین در24 ساعت شبانه روز موضوع را مطرح وضمن مشاوره آنلاین رایگان با همراهی وکیل اقدام به تنظیم شکواییه حرفه ای وجامع وثبت آن نمایند یا جهت تضییع حق وجلوگیری ازهزینه وخسارت های سنگین اقدامات لازم را انجام دهند.

وکیل آنلاین

تماس با ما

گروه تخصصی وکیل انلاین شرایطی را فراهم کرده تا کاربران فضای مجازی تنها با دسترسی به اینترنت به راحتی قادر به دریافت مشاوره مورد نیاز از وکلای خود خواهند بود.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *